Conversie op een website/-shop

Wat is conversie?

Een website is op vandaag meer dan alleen maar een oplijsting van de diensten of producten van een onderneming. Een webshop biedt een communicatieplatform aan maar we moeten ook trachten de bezoeker actie te laten ondernemen. We moeten de bezoeker laten converteren.  Dit is meer dan – op een webshop – een sale. Conversie kan even goed een contactformulier invullen zijn. Of zich inschrijven op een nieuwsbrief. Of de telefoon nemen om een afspraak te maken. Zelfs de bezoeker de facebookpagina laten liken kan een conversie zijn.

Conversiepercentage

Het is en blijft een klassieker: Meten is Weten! Maar het wordt helaas ook heel vaak vergeten. Of toch zeker slecht uitgevoerd. Een van de zaken die je moet meten op een website is het Conversiepercentage. Concreet: Hoeveel procent van de bezoekers gaan over tot actie? Dit percentage wordt tevens in het dashboard van Google Analytics geplaatst om zo ook de evolutie te analyseren.

Conversie-Optimalisatie

Een “eeuwenoude” discussie. Wat is belangrijker? Het aantal bezoekers op de website of een hoog conversiepercentage? Uiteraard willen we beide maar waar werken we nu eerst op? 1000 unieke bezoekers per dag zijn niets waard als niemand “converteert”. Maar omgekeerd geldt dit ook. Wat ben je met een hoog conversiepercentage als niemand je website bezoekt? Het antwoord is uiteraard beide.

Conversie optimalisatie is iets dat je kunt toepassen op alle activiteiten en middelen die je op je website/-shop ter beschikking hebt. Dat gaat van:

  • Contact-button in een ander kleurtje zetten.
  • Winkelmandje op een meer prominente plaats vermelden.
  • Klantenservice prominent in het oog laten springen.
  • Verpakkingen (logistiek) aanpassen kan ook een positief effect hebben
  • ….

Een nieuwe website zou in principe goed moeten converteren. Op een iets oudere website kunnen vaak heel veel verbeteringen gebruiken. Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak.

Wilt u ook online scoren? Contacteer ons