E-mail Marketing

 

Een belangrijk communicatiemiddel binnen Online Marketing is e-mail marketing of anders genaamd: Newsletter of Nieuwsbrief.

Hier zijn een aantal belangrijke zaken die we in dachte moeten houden bij het opmaken en versturen van een nieuwsbrief:

Inhoud

Weet dat een nieuwsbrief heel vaak ongevraagd toekomt. Men heeft misschien wel zich ingeschreven maar het blijft onverwacht. Zorg er dus ten allen tijde voor dat hetgeen je vertelt interessant is of kan zijn voor de lezer. Maar omdat te doen moet de eerste blik van de e-mail al interessant zijn. En dat is heel vaak het onderwerp. Maak het onderwerp persoonlijk gericht en dien een oplossing aan voor een specifiek probleem.  Bv. 3 tips om een betere nieuwsbrief te versturen is beter dan “Hoe verstuur je een nieuwsbrief”.

Doelgroepen

Zorg dat je voldoende e-mailadressen hebt wie je kan mailen. Als je slechts 15 emailadressen hebt is het misschien de moeite niet. Eventueel kan je ook opteren om adressen (leads) aan te kopen. Er zijn tal van manieren om kwalitatieve adressen te verkrijgen. (Denk ook maar aan Sociale Media.)

Deze adressen verdeel je best onder in verschillende groepen. Denk maar aan:

  • Taalversie
  • Klanten – Niet klanten
  • Onderwerp

Je kan immers bij het vragen voor het inschrijven voor de nieuwsbrief (conversie) over welk onderwerp men geïnteresseerd is.

Frequentie

Dat is altijd een moeilijke… Moet dit 1 keer per week of 1 keer per maand? Vaak hangt dit af van de doelgroep. We raden toch aan om 1 keer per maand een gerichte nieuwsbrief te versturen. Maar nogmaals: met relevante content.

Maar we zien echter een hogere frequentie in het begin van e-mail marketing. De goeie bedoelingen zijn extreem bij de start maar zakken zienderogen. Vaak wordt dit telkenmale vooruitgeschoven en vooruitgeschoven totdat het er niet meer van komt. Maak daarom een contentkalender op die bv. voor een heel kwartaal aangeeft wat je wanneer gaat versturen. Stel ook een verantwoordelijke aan die hierover waakt en laat iedereen hieraan meewerken.

Wilt u ook online scoren? Contacteer ons