Wat is een goeie webshop?

Algemeen / E-commerce
Wat is een goeie webshop?

Op vandaag zijn er volgens BeCommerce al meer dan 5.000 webshops in België en er komen er iedere dag 5 bij. Maar volgens mij is dit toch met een korreltje zout te nemen. Sommigen (lees: het merendeel) verdienen de titel “Webshop” hoegenaamd niet. Het is niet omdat je een overzicht geeft van je verschillende producten en de mogelijkheid biedt deze online aan te kopen dat je een webwinkel hebt. Integendeel…. Daarenboven doen al deze “slechte” webshops onze sector meer kwaad dan goed! Het schaadt namelijk het vertrouwen van de consument in online winkelen waardoor de groei aan de vraagzijde zich niet verder zet. Maar dat is voor een andere keer…

Maar wat is dan wel een goeie webshop? Die vraag krijg ik heel vaak en is ook moeilijk te definiëren. Er zijn nl. tientallen factoren die een webshop tot een kwalitatieve webwinkel maken. Hieronder vind je volgens mij de belangrijkste punten die uw digitale winkel maken of kraken.

You get only 5 seconds to make a good impression with your webshop

Los van hoe de mensen naar je webshop komen (direct verkeer, indirect verkeer, zoekmachines,….), onthoud goed dat je slechts 5 seconden hebt om je bouncepercentage zo laag mogelijk te houden. Je hebt 5 seconden de tijd om te tonen WAT je verkoopt. Verkoop je keukenartikelen, toon dan onmiddellijk keukenartikelen. Verkoop je damesmode, toon dan op je homepagina damesmode. Zo simpel maar o zo vaak wordt het vergeten.

Maar let wel… Binnen diezelfde 5 seconden moet je ook aantonen dat je webwinkel bent. De bezoeker moet dus heel snel doorhebben dan men op jouw website effectief kan kopen.

Gone in 60 seconds

Proficiat! De potentiële koper denkt te vinden op jouw webshop wat hij zoekt. Geloof me, dat is 90% van alle werk!

Jammer genoeg echter (of in sommige gevallen gelukkig maar) heb je slechts een aantal van je producten op de homepagina staan. De kans dat de surfer daar zijn ding vindt, is dan ook niet bijzonder groot. Zorg daarom voor een overzichtelijk aanbod zodat men niet lang hoeft te zoeken. Hou je ook aan een aantal, ongeschreven regels…. Waar staat de navigatie-structuur? Juist ja, links op de pagina. Hoe overzichtelijker je structuur, hoe meer men zich richt (je mag dit letterlijk nemen) op het midden van de pagina, nl. de producten.

Maar ook zaken zoals zoekfunctie, winkelmandje, …. Probeer niet speciaal te doen en zet deze niet op een andere plaats om “anders dan anderen” te doen. Integendeel! Hoe meer aarzelingen je veroorzaakt, hoe meer reden je geeft om weg te klikken.

Gone in 60 seconds (BIS)

Dubbel proficiat!!! Men heeft gevonden wat men zoekt! En dit op jouw webwinkel! Afrekenen en liefst zo snel mogelijk is de boodschap. Zorg er dus voor dat men dit heel snel en eenvoudig kan doen! Hier een paar tips:

  • Toon op iedere pagina heel duidelijk de button bestellen/winkelmandje/afrekenen/…
  • Wees transparant en vertel duidelijk wat het kost INCLUSIEF eventuele verzendkosten.
  • Alsjeblief… Vraag geen registratie!! Stel je nu eens voor dat de bakker al je gegevens zou vragen wanneer je een brood wil kopen… I rest my case!
  • Bied alle betalingsmodaliteiten aan. Hoeveel webshops kom je niet tegen waar je uitsluitend met overschrijving kan betalen. (Daar gaan trouwens al je impulsaankopen.) Neen, ik wil hier én nu kopen.
  • Zorg voor zo weinig mogelijk afleiding. Zorg er dus voor dat je ganse bestelprocedure zo sober mogelijk is.
  • Straal vertrouwen uit… Toon je contactgegevens klaar en duidelijk. (Men neemt tijdens het bestellen zelden contact op trouwens.) Spreek een laatste maal over de goede service, de veilige betaling, de vlotte levering,…

Zoals gezegd zijn er nog tientallen zaken die je niet mag vergeten. Je kan bv. geen conversie genereren als men je niet gevonden heeft. Of als je slecht gepresenteerde producten hebt, werkt met onbetrouwbare koerierdiensten,….

Misschien tot slot nog dit.. Maak je webshop alsof het een offline winkel is. Je zal verschieten hoeveel logische zaken terugkomen in je eigen webwinkel. En hoe meer je dit kan verzorgen, hoe hoger je conversie. 100% zeker!

Foto: M C Morgan, Flickr
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Getuigenis stage bij Webstrike
Hanneke Devos Marketing studente - Howest Brugge - Getuigenis  stage bij Webstrike
Hanneke Devos Marketing studente - Howest Brugge

Als stagiair bij Webstrike zal ik vooral onthouden dat ze je als stagiair ‘je ding laten doen.’ Vanaf dag 1 kreeg ik de ruimte om mijn agenda aan te vullen op de manier die ik zelf wou. Mijn takenpakket bestond uit het meewerken aan lopende en nieuwe projecten van verschillende klanten, schrijven van blogs, opmaken van een content kalender voor de sociale media en ik ging mee op klanten bezoek.
Vanaf dag één voelde ik me welgekomen en geapprecieerd. De drive die hier heerst past perfect bij een gemotiveerde stagiair die houdt van uitdagingen en er volledig gaat.  Je bent hier zelfs meer dan een stagiair. Vanaf het eerste moment maak je deel uit van het team.
Zelfstandig kunnen werken is een absolute must have bij Webstrike! Maar ik ben ook nooit bang geweest om vragen te stellen, want alle collega’s stonden altijd voor me klaar.
De tijd is voorbij gevlogen! Het was een plezier om voor Webstrike te werken. Bedankt voor deze unieke ervaring, ’t was top!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

https://webstrike.be

Novus Projects
Jay Detroyer  - Novus Projects
Jay Detroyer

“Weinig firma’s die zo snel en professioneel handelen. 100% tevreden! Een echte aanrader!”

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

https://novus-projects.be/

Immo Delbecque
Nathalie Delbecque - Immo Delbecque
Nathalie Delbecque

Het team van Webstrike slaagde erin om onze ervaring als vastgoedmakelaar perfect te combineren met hun expertise in webdesign en online marketing.

Resultaat is een doordachte en gebruiksvriendelijke website, waarbij wij ook voor opvolging nadien steeds kunnen rekenen op een goede service en begeleiding.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

https://immodelbecque.be/

Ampla House
Barbara De Beir - Ampla House
Barbara De Beir

“Met de opbouw en verdere opvolging van onze website heb ik Webstrike ervaren als professioneel, vriendelijk en resultaatgericht.”

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

https://amplahouse.com/

Atelier Wolk – Maud Bekaert
Maud Bekaert - Atelier Wolk – Maud Bekaert
Maud Bekaert

De samenwerking met Webstrike overtrof mijn verwachtingen.

Mijn droom en hun kennis, feedback en input maakten van Atelier Wolk een website waar ik trots op ben.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

https://atelierwolk.be/

Bouwonderneming Christiaens
Céline De Brabander - Bouwonderneming Christiaens
Céline De Brabander

De samenwerking met Webstrike ervaar ik als erg vlot en aangenaam! Waarvoor dank!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

https://christiaens-bouw.be/

Wilt u ook online scoren? Contacteer ons