Maak Optimaal gebruik van Google Analytics

Algemeen / Online Marketing
Maak Optimaal gebruik van Google Analytics

Bezit je een website, maar je hebt totaal geen idee of deze website bezocht wordt? Waar mensen op zoeken? Of vanuit welke regio deze bezoekers komen? Aan de hand van Google Analytics kan je gemakkelijk over deze informatie beschikken. Wat Google Analytics is, hoe je deze kan koppelen en wat je er allemaal mee kan doen, ontdek je in dit bericht.

Wat is Google Analytics

Google Analytics is een gratis systeem ondersteund door Google om statistieken van een website eenvoudiger te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Aan de hand van een trackingcode, krijg je een gedetailleerder beeld van de bezoeker op je website. Google Analytics geeft een duidelijkere beeld van onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves weer. Hiermee kan je perfect het gedrag van een bezoeker analyseren. Je kan bijvoorbeeld de herkomst zien van je bezoeker, hoe lang men op een pagina blijft, op welke pagina’s de bezoeker uw website verlaten, waar er meestal op geklikt wordt en niet onbelangrijk, welke klanten je iets hebben opgeleverd.

Google Analytics koppelen aan je website

Door middel van een trackingscode koppel je een Google Analytics account op je website. Deze implementatie is zeer eenvoudig. Aan de hand van een kleine stappenplan wordt het aanmaken van Google Analytics veel eenvoudiger.

Stap 1: Google account aanmaken

Google Analytics werkt samen met een Google Account. Het aanmaken van een Google account is zeer eenvoudig en kan je via volgende link aanmaken: Maak uw Google Account.

Stap 2: Google Analytics profiel aanmaken

Op de website van Google Analytics kan je eenvoudig een account aanmaken. Na het aanmaken van Google Analytics koppel je website aan een specifiek account door de URL van je website te koppelen aan Google Analytics.

Stap 3: Google Analytics Tracking code koppelen aan je website

Na het aanmaken van je Google Analytics account moet de website nog aangekoppeld worden. We hebben de tracking code nodig vooraleer we de website kunnen meten, deze code moet op iedere pagina van je website komen.

De tracking code kan je vinden op je Google Analytics account door te navigeren naar Beheerder > Property > Trackingsinfo > Trackingscode

Deze Universal Analytics-trackingscode moet gekopieerd en geplakt worden op iedere pagina van je website. Deze code moet je slechts eenmaal toevoegen in je code, namelijk in de header tag van je hoofdpagina.

Bekijk meer informatie over het instellen van je Analytics-tracking. Problemen bij het koppelen van je website? Contacteer ons gerust!

Eenvoudig werken met Google Analytics

Google Analytics werkt met diverse rapporten waarbij je overzichtelijk informatie kan vinden. Deze rapporten bevatten hoofd- en subgroepen. Deze groepen vind je in het linkermenu. In Google Analytics kan je 5 hoofdrubrieken vinden die belangrijk zijn, namelijk:

  1. Realtime
  2. Doelgroep
  3. Acquisitie
  4. Gedrag
  5. Conversies

1| Realtime rapporten

Wat gebeurt er op dit moment op je site? Uit welke regio zijn ze op zoek naar je website? Welke pagina’s worden op dit moment bezocht? Alle zaken die op dit moment worden gebeurt kan je observeren in het Realtime rapport.

2| Doelgroep rapporten

De doelgroep rapporten zijn ideaal als je wilt weten hoeveel bezoekers op je site komen. Uit welke regio deze bezoekers komen, en welke apparaten ze vooral gebruiken tijdens het surfen naar je website.
Ook de subgroep Demografie en Interesses zijn zeer interessant bij het analyseren van je website. Via dit rapport heb je een beter inzicht op de leeftijd, geslacht en interesses van je bezoekers.

3| Acquisitie rapporten

De rapporten onder Acquisitie geven inzicht op welke manier bezoekers op je site zijn gekomen. Hebben ze geklikt op een zoekresultaat in Google? Komen ze automatisch bij je website terecht of via betalende advertenties? Komen ze toe via Social Media of via een andere website? Al deze informatie kan je vinden in de rapporten onder Acquisitie.

4| Gedrag rapporten

Een website moet altijd gebruiksvriendelijk zijn voor de klant. De klant moet op een eenvoudige manier navigeren op je website. Aan de hand van dit rapport kan je deze gegevens meten of je website al dan niet gebruiksvriendelijk zou zijn. Je vindt namelijk informatie betreft de inhoud van je pagina, snelheid van de pagina’s, je bestemmingspagina’s alsook je uitstappagina’s. Via het gedragsstroom heb je een eenvoudig zicht hoe de bezoekers gemiddeld navigeren op je website.

5| Conversies rapporten

Het is voor elke website enorm belangrijk om meetbare doelstellingen te koppelen aan je pagina’s. Aan de hand van deze doelen kan je meten, analyseren en bijsturen waar nodig. Voorbeelden van conversie doelstellingen zijn het invullen van een contactformulier, het kopen van een product of het downloaden van een Whitepaper. Deze doelstellingen kunnen aangetoond worden met andere statistieken, zoals verkeersbronnen, zoekwoorden, provincies en apparaten.

Meer informatie nodig betreft Google Analytics en online marketing? Onze online marketingadviseurs helpen je graag met allerlei vragen. Contacteer ons gerust!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Immo Delbecque
Nathalie Delbecque - Immo Delbecque
Nathalie Delbecque

Het team van Webstrike slaagde erin om onze ervaring als vastgoedmakelaar perfect te combineren met hun expertise in webdesign en online marketing.

Resultaat is een doordachte en gebruiksvriendelijke website, waarbij wij ook voor opvolging nadien steeds kunnen rekenen op een goede service en begeleiding.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

http://immodelbecque.be/

Bouwonderneming Christiaens
Céline De Brabander - Bouwonderneming Christiaens
Céline De Brabander

De samenwerking met Webstrike ervaar ik als erg vlot en aangenaam! Waarvoor dank!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

http://christiaens-bouw.be/

Atelier Wolk – Maud Bekaert
Maud Bekaert - Atelier Wolk – Maud Bekaert
Maud Bekaert

De samenwerking met Webstrike overtrof mijn verwachtingen.

Mijn droom en hun kennis, feedback en input maakten van Atelier Wolk een website waar ik trots op ben.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

https://atelierwolk.be/

Ampla House
Barbara De Beir - Ampla House
Barbara De Beir

“Met de opbouw en verdere opvolging van onze website heb ik Webstrike ervaren als professioneel, vriendelijk en resultaatgericht.”

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

https://amplahouse.com/

Wilt u ook online scoren? Contacteer ons