Online adverteren met Google Adwords

Algemeen / Online Marketing

Ben je van plan om te adverteren via Google? Bekijk dan zeker deze handleiding om online te kunnen adverteren. In deze blogpost krijg je meer informatie over de werking van Google Adwords. Ook leggen wij je graag uit hoe je nu online kan adverteren op Google Adwords.

Hoe werkt Google Adwords

Google Adwords is een biedsysteem waarmee adverteerders bieden op bepaalde zoekwoorden, om zo hoger te scoren bij de Google zoekopdrachten. Je kan Google als een veiling zien waarbij adverteerders bieden op zoekwoorden waar bezoekers naar zoeken. Google bepaald aan de hand van een formule welke advertenties getoond worden op de eerste pagina. Om hoog te scoren bij Google moet je rekening houden met je CPC en quality score. CPC (cost per click) staat voor de kosten van een bezoeker die op jouw advertentie heeft geklikt. Je CPC is dus het maximum bedrag dat je wilt spenderen per zoekwoord. Ieder zoekwoord heeft een verschillende CPC.  De prijs varieert voornamelijk door het zoekvolume en de concurrentie. Quality score of kwaliteitsscore is een bepaalde score (van 1 tot en met 10) waarbij men de relevantie van je advertentie kan bepalen bij ieder zoekwoord. De kwaliteitsscore houdt voornamelijk rekening met de prijs die je wenst te betalen, de kwaliteit van je advertentie en de kwaliteit van je landingspagina. Je kan spreken van een goede kwaliteitsscore wanneer je een 7 of meer hebt behaald. Echter is dit niet altijd mogelijk  door de opbouw van je landingspagina of de aard van je campagne. Om de beste positie te halen bij Google moet je rekening houden met onderstaande formule:

Ad rank = CPC bid x Kwaliteitsscore

Google beslist meer dan alleen de ranking van je advertenties. Google bepaalt ook de prijs die je effectief betaalt per klik. Je maximum CPC staat dus niet gelijk aan de effectieve prijs die je moet betalen. Google houdt namelijk rekening met andere adverteerders die ook adverteren op het gekozen zoekwoord. Google houdt namelijk rekening met de ad ranking van je concurrent. Het is dus zeer belangrijk om een hoge ranking te krijgen bij Google. De effectieve CPC wordt bepaald met gebruik van onderstaande formule:

Effectieve CPC = Ad rank van de advertentie onder jou / jouw kwaliteitsscore + $0,01

Google biedt ook nog alternatieve biedmethodes aan. CPM bids is de ideale biedmethode, wanneer je jouw advertentie zoveel mogelijk wilt tonen aan bezoekers zonder de intentie te hebben dat bezoekers op je advertentie klikken. CPM is een biedsysteem waarbij de adverteerder betaalt per duizend keer dat een advertentie is vertoond. Bij CPM richt je je dus alleen op vertoningen en niet op kliks.
Naast CPM bids kan je ook nog kiezen voor een CPA bid. CPA (cost per action) staat voor de kosten van een bepaalde actie die wordt uitgevoerd door een bezoeker. Bij cost per action betaalt de adverteerder enkel bij een conversie. Deze conversie kunnen verschillende acties zijn zoals het kopen van een product, downloaden van een whitepaper, contactformulier invullen, …

Online adverteren met Google

Wanneer we een advertentie maken op Google Adwords is het enorm belangrijk dat we plannen wie je gaat bereiken, wat je ermee wilt bereiken en hoe je dit concreet zal doen. Bij het opmaken van een advertentie moet je rekening houden met je campagnes, advertentiegroepen, zoekwoorden per advertentiegroep en je advertentie.

Ieder structuur van Google Adwords is hetzelfde: Op het hoogste niveau bevinden zich de Adwords campagne. Iedere campagne bevat één of meerdere advertentiegroepen. Deze advertentiegroep bevat dan weer één of meerdere advertenties met zoekwoorden. Om Adwords optimaal te benutten is het belangrijk om begrip te hebben voor ieder onderdeel.

De campagne in een Adwords account is de basis van de gehele campagne die je zal opstellen.

Het is dus belangrijk om een toepasselijke, duidelijke naam te gebruiken. Deze campagnes kan je bijvoorbeeld onderscheiden met brede productgroepen of thema’s. Het maakt je ook eenvoudiger om te weten waarvoor ieder campagnenaam staat.
Iedere Adwords campagne bevat diverse campagnetypen. Het is dus zeer belangrijk om op voorhand te bepalen welk campagnetype je zal gebruiken. Je kan kiezen uit onder meer de volgende campagnetypen:

  • Zoeknetwerk met Display Select
  • Alleen in het Zoeknetwerk
  • Alleen in het Display Netwerk
  • Shopping
  • In-stream video
  • Universele app

Advertentiegroepen zijn de bouwstenen van een Adwords campagne. Een advertentiegroep is een verzameling van opgegeven zoekwoorden en advertenties. Advertentiegroepen worden meestal opgemaakt op basis van een gemeenschappelijk thema. Dit kan bijvoorbeeld op basis zijn van verschillende typen producten of services die je aanbiedt. Een goede advertentiegroep bevat 100% gelijksoortige zoekwoorden die perfect gekoppeld staan met zeer relevante advertenties. Minstens zo belangrijk is dat de bestemmingspagina van die advertenties verwijst naar een pagina die ook weer precies inhaakt op die zoektermen en advertenties. deze factoren zorgen voor een zo hoog mogelijke kwaliteitsscore, een relatief hoge CTR en een relatief lage CPC.

Binnen de advertentiegroepen komen zoekwoorden en advertenties bij elkaar. Het aantal zoekwoorden  mag enorm veel zijn, echter raad ik je aan om eerder aan maximaal 5 tot 10 zoekwoorden te denken. Zoekwoordenonderzoek is ook zeer belangrijk bij SEA. In het onderdeel van SEO heb ik  de nadruk en tools gelegd op het gebruik van een goede zoekwoordenonderzoek. Het enige verschil bij een zoekwoordenonderzoek op vlak van SEO en SEA is dat we bij SEA rekening houden met de gemiddelde CPC bij een zoekwoord. Wanneer we gebruik maken van Google Keyword Planner zien we hoe hoog de concurrentie per zoekwoord is en hoeveel deze cost per click gemiddeld bedraagt.
Bij Google AdWords worden zoekwoorden onderverdeeld in verschillende zoektypen. Zo kennen we brede zoektypen, modifier voor breed zoeken, woordgroep zoekwoorden, exacte zoekwoorden en uitsluitingszoekwoorden.

  • Brede zoektypen: Breed zoeken is het standaardzoektype dat toegepast wordt aan al je zoekwoorden. Alle advertenties worden weergegeven voor zoekopdrachten die spelfouten, synoniemen, gerelateerde zoekopdrachten en andere relevante varianten bevatten.
  • Modifier voor breed zoeken: Deze zoektype is voornamelijk gebaseerd op de brede zoektypen. Alle advertenties worden weergegeven voor zoekopdrachten die een gelijke variant bevat op de zoekwoorden, ongeacht de volgorde. Synoniemen kunnen echter niet ter sprake zijn bij deze zoekwoorden. Deze zoektype kan je activeren door een + symbool te plaatsen voor je zoekwoord (+zoekwoord).
  • Woordgroep zoekwoorden: Deze zoektype wordt gebruikt voor zoekwoorden die een woordgroep of sterk gelijkende varianten van die woordgroep bevatten. Om gebruik te maken van woordgroep zoekwoorden, moet je aanhalingstekens gebruiken tussen je zoekwoorden (zoekwoord).
  • Exacte zoekwoorden: Exacte zoekwoorden is de ideale manier om te zoeken naar identieke zoekwoorden. De advertentie wordt enkel en alleen vertoond, wanneer een bezoeker het exacte zoekwoord ingeeft. Deze techniek kan enkel gebruikt worden wanneer je vierkante haken tussen je woord invoert ([zoekwoord]).
  • Uitsluitingszoekwoorden: Bezoekers die je advertenties bekijken moeten relevant zijn. Wanneer we over een zoekwoord beschikken die niet relevant is voor je onderneming moeten we deze uitsluiten. Wanneer we een minus teken voor een woord toevoegen, zorgen we ervoor dat de advertenties niet worden weergegeven voor dit zoekopdracht (zoekwoord).
    (Haarman, 2017) (Google Support, 2017)

Wat de advertenties betreft, dat is weer een ander verhaal. Je kan best verschillende advertenties koppelen aan 1 advertentiegroep, zo lang ze maar relevant zijn. Na verloop van tijd kan je slechts  presterende advertenties eruit halen of vervangen door betere. Het is altijd belangrijk om een goede Call to action te maken, zodat klanten zeker op je advertentie zullen klikken.

Bekijk onze webpagina over SEO & SEA voor meer informatie. Lees zeker ook onze tips om een echte Adwords specialist te worden. Heb je zelf problemen met het opstellen van een Google adwords campagne? Maak dan zeker een vrijblijvend afspraak met ons.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Immo Delbecque
Nathalie Delbecque - Immo Delbecque
Nathalie Delbecque

Het team van Webstrike slaagde erin om onze ervaring als vastgoedmakelaar perfect te combineren met hun expertise in webdesign en online marketing.

Resultaat is een doordachte en gebruiksvriendelijke website, waarbij wij ook voor opvolging nadien steeds kunnen rekenen op een goede service en begeleiding.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

http://immodelbecque.be/

Bouwonderneming Christiaens
Céline De Brabander - Bouwonderneming Christiaens
Céline De Brabander

De samenwerking met Webstrike ervaar ik als erg vlot en aangenaam! Waarvoor dank!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

http://christiaens-bouw.be/

Atelier Wolk – Maud Bekaert
Maud Bekaert - Atelier Wolk – Maud Bekaert
Maud Bekaert

De samenwerking met Webstrike overtrof mijn verwachtingen.

Mijn droom en hun kennis, feedback en input maakten van Atelier Wolk een website waar ik trots op ben.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

https://atelierwolk.be/

Ampla House
Barbara De Beir - Ampla House
Barbara De Beir

“Met de opbouw en verdere opvolging van onze website heb ik Webstrike ervaren als professioneel, vriendelijk en resultaatgericht.”

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

https://amplahouse.com/

Wilt u ook online scoren? Contacteer ons