Hoe maak je een Facebook campagne en advertentiesets aan?

Algemeen / Online Marketing
Hoe maak je een Facebook campagne en advertentiesets aan?

Facebook is het meest gebruikte sociale mediakanaal in België. Facebook telt namelijk dit jaar 6,6 miljoen Belgische gebruikers, dat een stijging is van 700.000 mensen in vergelijking met vorig jaar. De gemiddelde duur van het dagelijks gebruik van de sociale netwerken bedragen 1 uur en 25 minuten. Facebook is dan ook een veel te groot platform die we niet mogen negeren. Klanten enkel via een Facebookpagina bereiken lukt echter niet. Facebook vermindert namelijk de zichtbaarheid van bedrijfsberichten, afbeeldingen, video’s,… in de tijdslijn van bezoekers.

Adverteren op Facebook is momenteel veel goedkoper dan Google Adwords. De concurrentie en kosten per klik staan veel lager bij Facebook dan bij Google Adwords. Ook worden advertenties geliked of gedeeld door andere gebruikers waardoor je meer promotie maakt bij andere gebruikers voor minder geld.

Facebook is dus de ideale manier om de juiste content te geven aan de juiste bezoeker met behulp van perfecte campagnes, advertentiegroepen en advertenties. In dit bericht geven wij je graag meer informatie over de verschillende Facebookcampagnes en de advertentiesets.

Facebookcampagne aanmaken

Wanneer je zich in het dashboard van het volledige advertentiebeheer van Facebook bevindt, vind je bovenaan rechts een knop met “Advertentie maken”. Het aanmaken van de volledige advertentie begint pas na het klikken van deze knop.

Facebook advertentie aanmaken

 

Het eerste dat Facebook aan je vraagt is het aanmaken van een campagne. Facebook vraagt namelijk wat je marketingdoelstelling is. Wat wil je bereiken met je Facebookcampagne? Facebook geeft je namelijk 3 marketingdoelstellingen waarbij je kan kiezen uit 1 subdoelstelling. Je kan maar 1 doelstelling per campagne aanmaken, dus kies concreet wat voor jouw onderneming het best past.

facebookcampagne aanmaken

Marketingdoelstelling: bekendheid

Deze marketingdoelstelling is ideaal voor het creëren van brand awareness. De bedoeling van deze campagne is dat de mensen jouw merk of onderneming beter kennen of dat je in de lokale regio gekend bent. Dan is de doelstelling bekendheid iets voor jou. Je hebt namelijk de keuze uit 3 subdoelstellingen bij bekendheid: merkbekendheid, lokale bekendheid en bereik.

Verhogen van Merkbekendheid

Wil je met je merk top of mind zijn bij je doelgroep? Dan is een advertentie gebaseerd op merkbekendheid de ideale manier voor jouw onderneming. Met merkbekendheid zorgt Facebook ervoor dat je bericht niet één keer vertoond wordt bij gebruikers, maar verschillende keren wordt gezien door dezelfde gebruiker. Een gebruiker wordt dus meerdere keren geconfronteerd met je merk. Met deze advertenties is de kans veel groter dat mensen je merk nadien nog beter kunnen herinneren.

De lokale regio volledig bereiken

Ben je in het bezit van een onderneming die zich enkel focust op klanten uit je buurt? Dan is de doelstelling lokale bekendheid zeker iets voor jou. Je wilt je namelijk richten op Facebookgebruikers in een straal van enkele kilometers rond je vestiging. Met gebruik van lokaal adverteren bereik je maximum een straal van 1 kilometer rond je bedrijf. Dit is dus een klein bereik en is handig voor een lokale handelaar zoals bijvoorbeeld een bakker, slager, apotheker,… Deze doelstelling kan ook heel handig zijn om een vacature lokaal te adverteren, wanneer je op zoek bent naar een nieuwe werknemer dicht in de buurt. Heb je een ruimer bereik nodig? Voeg dan eventueel demografische gegevens en/of interesses toe bij je doelgroep.

Bereik je advertentie aan zoveel mogelijk mensen

Indien je als onderneming over een merk beschikt die aan zoveel mogelijk mensen weergegeven moet worden, dan is de doelstelling bereik de ideale oplossing. Met de keuze bereik zal je advertentie/bericht aan zoveel mensen getoond worden aan de doelgroep die jij geselecteerd hebt.

Marketingdoelstelling: overweging

In de overwegingsfase komt het eropaan je te onderscheiden van je concurrenten en meer bezoekers te bereiken naar jouw onderneming. Met gebruik van overweging adverteer je niet direct voor merkbekendheid, maar ligt de focus vooral op het genereren van potentiële klanten. Je wilt er namelijk voor zorgen dat Facebookgebruikers naar jouw website gaan om meer over jouw producten of diensten te weten te komen. Wanneer je kiest voor overweging, heb je de keuze uit 5 subdoelstellingen: Verkeer, betrokkenheid, appinstallaties, videoweergaven en leads genereren.

Gebruikers naar een specifieke pagina sturen

Wanneer je adverteert richting een bepaalde pagina (Facebook of andere bestemming) moet je er altijd voor zorgen dat je ze kan leiden naar een relevante pagina. Dat wil dus zeggen dat je ze niet automatisch moet zenden naar je homepagina. Met de advertentiedoelstelling verkeer stuur je meer mensen naar een bestemming op of buiten Facebook. Maak je reclame voor een specifiek product? Dan is de productpagina op je website de perfecte link.

Gebruikers eenvoudiger betrekken tot een bericht of pagina

Met de subdoelstelling betrokkenheid zorg je ervoor dat meer mensen betrokken worden op je bericht of pagina. Ze zullen namelijk je pagina en/of bericht vaker zien, met de mogelijkheid om te reageren. Betrokkenheid omvat reacties, deelacties, vind-ik-leuks, reacties op evenementen en geclaimde aanbiedingen. Betrokkenheid is de ideale manier om meer bezoekers voor je evenement te genereren. Dit kan bijvoorbeeld gemakkelijk zijn voor opendeurdagen, business evenementen,…

Installaties van je app verhogen

Bezit je onderneming een bedrijfsapp? Promoot die dan via Facebook aan de hand van appinstallaties. Stuur deze bezoekers naar een website waar ze die app kunnen downloaden. Dit kan op de Apple store, Google Plays of op je eigen website zijn. Bovendien kan deze doelstelling je helpen om relevante informatie te verzamelen over hoe je app wordt gebruikt door je doelgroep.

Aantal videoweergaven verhogen

Video’s scoren altijd beter dan tekst. Heb je een leuke video over je onderneming, merk, referenties,… die de moeite waard zijn om te delen? Kies dan zeker voor de doelstelling videoweergaven. Je kan eenvoudig video’s in de kijker zetten met beelden van je onderneming en bereikt daarmee een groot publiek. Het hoeft niet altijd om een video te gaan, ook een diavoorstelling met verschillende producten kan je op deze manier doeltreffend promoten.

Leads verzamelen via Facebook

De doelstelling leads genereren geeft je de mogelijkheid om leadinformatie te verzamelen van mensen die geïnteresseerd zijn in je bedrijf. Deze vorm van adverteren gebeurt rechtstreeks vanuit Facebook. Mensen vullen een contactformulier in op Facebook, in de plaats van op je website. Facebook bezorgt je nadien de gegevens die je eenvoudig kan koppelen aan een CRM pakket.

Marketingdoelstelling: Conversie

Wanneer je beschikt over de nodige informatie van potentiële klanten, kan je overgaan tot de nieuwe fase, genaamd conversie. Via deze doelstellingen stimuleer je de bezoeker om een beslissing te nemen of actie te ondernemen. Hij of zij doet een aanvraag via je website, downloadt een productcatalogus, schrijft zich in voor een nieuwsbrief, en dergelijke meer. Wanneer je kiest voor conversie heb je Volgens Facebook 3 mogelijkheden: Conversies, Verkopen uit productcatalogus en winkelbezoeken.

Conversies op je website stimuleren

Met gebruik van conversies stimuleer je mensen om waardevolle acties uit te voeren op je website of in je app, zoals betalingsgegevens toevoegen of een aankoop doen. Met gebruik van een Facebook-pixel kan je eenvoudig conversies volgen en meten. Hoe je een Facebook pixel kan toevoegen aan je website kan je in ons vorig blogbericht vinden. Een conversie kan een aankoop bevatten, maar ook een download van een e-book of het invullen van een contactformulier.

Een volledige productcatalogus promoten

Een handige marketingdoelstelling voor webshops is het verkopen uit productcatalogus. Producten kunnen automatisch via Facebook getoond worden in een catalogus op basis van de doelgroep die je vooropgesteld hebt. Niet enkel nieuwe klanten kunnen deze catalogus bekijken; Ook bestaande klanten die al ooit eens producten hebben gekocht, kunnen met gebruik van soortgelijke producten getriggerd worden om te kopen. Waardoor de conversie van je campagne kan verhogen.

Verhoog het aantal bezoeken in je winkel

Verkoop je niet online, maar wil je conversies maken in jouw winkel met behulp van Facebook? Dan is de optie winkelbezoeken iets voor jou. Via deze doelstelling promoot je meerdere bedrijfslocaties aan mensen die in de buurt zijn. Na het instellen van je bedrijfslocatie op Facebook, zal Facebook reclame maken aan bezoekers in de buurt van je winkel. Aan de hand van deze advertenties kan je kortingen, koppelverkoop of producten in de aanbieding zetten. Zo worden gebruikers geprikkeld om naar jouw winkel te stappen.

Advertentiesets aanmaken op Facebook

Na het kiezen van je marketingdoelstelling, kan je beginnen met het opmaken van je advertentieset. Het volledige advertentieset laat je toe om te bepalen hoe deze advertenties worden weergegeven. In een advertentieset definieer je jouw doelgroep, budget, weergaven en een planning.
Een campagne kan meerdere advertentiesets bevatten. Ieder advertenieset kan een andere doelgroep, planning of budget zijn.

Advertentiesets zijn meestal hetzelfde op vlak van stappenplan en waarden die we kunnen toevoegen. Echter kan dit per campagne verschillend zijn. In dit blogbericht verdiepen we ons in een advertentieset die als doelstelling verkeer definieert.

Verkeer

Het is belangrijk naartoe je jouw verkeer wilt leiden. Je hebt namelijk de keuze om bezoekers naar je website of messenger te leiden of gericht naar app. De uiteindelijke bestemming, die meestal een URL bevat wordt pas bij het opmaken van je advertentie toegevoegd.

Aanbieding

Zit je met een speciale aanbieding op bepaalde producten die je wilt delen met je klanten? Dan moet je zeker gebruik maken van aanbiedingen. Wanneer je aanbieding aanvinkt, geef je aan ieder persoon die jouw pagina leuk vindt een melding dat er een speciale promotie is op één van jouw producten. Deze optie is enkel en alleen geldig wanneer je de doelstelling verkeer of conversie gebruikt.

Doelgroep

Je doelgroep bepalen bij het opmaken van Facebook Ads is van cruciaal belang. Je wilt er namelijk voor zorgen dat de juiste bezoekers, jouw advertentie bereiken. Je moet dus een goed beeld hebben wie je doelgroep is, waar je die kan vinden en welke interesses deze toekomstige klanten hebben. In Facebook kan je namelijk met gebruik van een aantal opties je doelgroep segmenteren. Je kan segmenteren op basis van een aangepaste doelgroep, locaties, leeftijd, geslacht, talen, demografische gegevens, interesses, enz.

Doelgroepbepaling Facebook Ads

Facebook analyseert je keuze van doelgroep en bepaald mogelijk je bereik. Aan de hand van een meter toont Facebook aan of je doelgroep aan de specifieke of brede kant staat.

Doelgroepgrootte Facebook

Plaatsingen

Het is enorm belangrijk te weten waar je advertenties worden geplaatst. Facebook biedt de mogelijkheid om deze automatisch te plaatsen, echter is het soms beter om je plaatsingen te bewerken.

Wanneer je jouw plaatsingen beperkt, heb je de keuze om te segmenteren op verschillende apparaattypen. Je hebt de keuze om deze op mobiel en op computers te kunnen plaatsen. Het is aangeraden om niet te adverteren op mobiele apparaten als je website niet geschikt is voor mobiele apparaten.

Het is ook belangrijk te weten op welk platform deze advertenties geplaatst worden. Je hebt namelijk de keuze uit Facebook, Instagram en een audience network.

Wanneer je wilt adverteren op facebook heb je de keuze uit:

  • overzichten: Deze optie laat toe om je advertenties weer te geven op het nieuwsoverzicht van de gebruiker. Deze optie wordt het meest bekeken bij de gebruiker, omdat ze meestal met hun ogen geviseerd zijn op deze advertenties.
  • Expressartikelen: Expressartikelen zijn advertenties om snel interactieve artikelen te kunnen verspreiden in de mobiele Facebook-app en in Messenger. Expressartikelen kunnen 10 keer sneller worden geladen dan de gewone standaardartikelen voor mobiel. Echter is deze optie enkel nuttig bij het posten van gesponserde artikelen.
  • In-stream video’s: In-stream video’s  zijn videoadvertenties die automatisch worden afgespeeld in het nieuwsoverzicht van de gebruiker. Deze optie is echter niet geldig als jouw marketingdoelstelling verkeer bevat.
  • Rechterkolom: Ook kan je gesponserde berichten tonen in de rechterkolom op Facebook. Deze optie is niet beschikbaar op mobiele apparaten omdat deze apparaten geen rechterkolom bevatten.

Facebook Advertentie Plaatsingen

Budget en planning

Als laatste is het zeer belangrijk te weten hoeveel je wilt uitgeven en wanneer je deze advertenties wilt weergegeven. Facebook geeft je de keuze om een budget per dag op te stellen of een volledig looptijdbudget. Een budget per dag is het gemiddelde bedrag dat je dagelijks besteedt. Een looptijdbudget is het maximumbedrag dat je gedurende de looptijd van je advertentieset uitgeeft. Deze advertenties kan je ook volledig plannen via een schema met een start- en einddatum.

Facebook geeft jou de keuze hoe deze advertentie betaald worden. Je selectie is beïnvloedbaar op wie je advertenties ziet om te zorgen dat je de beste resultaten krijgt voor de laagste prijs. De kosten per advertentie kunnen per klik, per weergave of per uniek bereik per dag bepaald worden. Deze keuze is afhankelijk van je doelstellingen.

Ook het bodbedrag kan je aanpassen. Je beslist namelijk zelf hoeveel een klik kost per bericht. Deze keuze kan je aan Facebook overlaten of je kiest om dit zelf aan te passen. Wij raden je aan om dit handmatig aan te passen, zodat je zelf bepaald hoe ver je mag gaan per linkklik.

In ons volgend blogbericht gaan we verder met de uitleg hoe je advertenties kan aanmaken op Facebook. Contacteer ons gerust met allerlei vragen betreft het adverteren op Facebook.

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Immo Delbecque
Nathalie Delbecque - Immo Delbecque
Nathalie Delbecque

Het team van Webstrike slaagde erin om onze ervaring als vastgoedmakelaar perfect te combineren met hun expertise in webdesign en online marketing.

Resultaat is een doordachte en gebruiksvriendelijke website, waarbij wij ook voor opvolging nadien steeds kunnen rekenen op een goede service en begeleiding.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

http://immodelbecque.be/

Bouwonderneming Christiaens
Céline De Brabander - Bouwonderneming Christiaens
Céline De Brabander

De samenwerking met Webstrike ervaar ik als erg vlot en aangenaam! Waarvoor dank!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

http://christiaens-bouw.be/

Atelier Wolk – Maud Bekaert
Maud Bekaert - Atelier Wolk – Maud Bekaert
Maud Bekaert

De samenwerking met Webstrike overtrof mijn verwachtingen.

Mijn droom en hun kennis, feedback en input maakten van Atelier Wolk een website waar ik trots op ben.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

https://atelierwolk.be/

Ampla House
Barbara De Beir - Ampla House
Barbara De Beir

“Met de opbouw en verdere opvolging van onze website heb ik Webstrike ervaren als professioneel, vriendelijk en resultaatgericht.”

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

https://amplahouse.com/

Wilt u ook online scoren? Contacteer ons