Tips om hoger te scoren in Google met SEO

Online Marketing
Tips om hoger te scoren in Google met SEO

Tips om hoger te scoren in Google met SEO

 

In een vorig blogbericht hadden we het al over bovenaan geraken in Google door middel van SEO (Search Engine Optimalisation / zoekmachine optimalisatie) of door middel van SEA (Google Adwords). Met dit artikel willen we dieper ingaan op die eerste, gratis manier om hoger te scoren in Google.

 

Voorbereiding voor SEO

Voordat je begint aan SEO, dat een onderdeel is van een volledige online strategie, denk je best na over de SEO-strategie. Bezint eer ge begint is ook hier van toepassing. Zomaar in het rond je website ‘optimaliseren’ zal misschien meer slecht dan goed doen. Zo is het bijvoorbeeld beter om slechts één pagina voor een zoekwoord te optimaliseren. Als je verschillende pagina’s voor het zoekwoord optimaliseert, dan zal Google niet goed weten welke pagina hij eerst moet laten verschijnen. En de bedoeling van SEO is uiteindelijk om Google het zo gemakkelijk mogelijk te maken zodat jij de beste resultaten krijgt.

 

Zoekwoordanalyse / Keyword Research

Dergelijke strategie opstellen begint met een Keyword Research (zoekwoordanalyse) waarbij je nagaat hoeveel keer zoekopdrachten worden uitgevoerd met zoekwoorden die voor jou belangrijk zijn. Uit al deze data haal je dan vervolgens zoekwoorden die voor jou het belangrijkste zijn. De belangrijkste zoekwoorden zul je eerst willen optimaliseren al kunnen later nog andere interessante zoekwoorden gebruikt worden. Welke woorden je daarvoor kiest hangt af van verschillende factoren. Zo speelt de moeilijkheid, het aantal maandelijkse zoekopdrachten en de relevantie voor je website een rol. De Keyword Planner van Google kan je al goed op weg helpen bij een zoekwoordanalyse.

 

Zoekwoorden koppelen aan pagina’s / Keyword Mapping

Eenmaal je de belangrijkste zoekwoorden hebt gevonden moet je elk zoekwoord aan een bepaalde pagina van je website “koppelen” zodat de juiste landingspagina wordt gekoppeld aan een zoekwoord. Want bij een zoekopdracht ‘rode rozen’ wil je uiteraard dat je pagina met rode rozen als eerste in Google verschijnt en niet de pagina met ‘witte rozen’. Dit wordt ook wel keyword mapping genoemd.

 

SEO: On-page optimalisatie

Eenmaal de voorbereiding achter de rug is, kan het echte werk beginnen met oa on-page optimalisatie. Door je pagina’s met behulp van bijvoorbeeld meta-data te verbeteren zal je zoekresultaat in Google er beter uitzien maar zul je tegelijkertijd beter scoren in zoekmachines. Een geoptimaliseerde meta-description zal er niet alleen voor zorgen dat je een hogere positie in Google zal krijgen maar zal je zoekresultaat er ook stukken beter doen uitzien. En een zoekresultaat dat duidelijker weergeeft waar de pagina/het bericht over gaat, zal vervolgens weer leiden tot meer klikken en dus meer bezoekers. Ook zaken als een voldoende aantal woorden gebruiken, alt-tags gebruiken bij afbeeldingen, correct gebruik van h1 en h2 tags en een goede url-structuur leiden allemaal tot een betere vindbaarheid in Google. Hoe je dit alles moet invullen hangt af van je CMS. Wij kiezen er voor om websites te bouwen met WordPress aangezien WordPress al deze zaken ondersteunt.

 

Content Marketing

Zonder voldoende content zal er nooit resultaat geboekt worden. Dit is het gemakkelijkste onderdeel om snel een betere ranking te krijgen. Ook al kost het behoorlijk wat moeite om voldoende, kwalitatieve content te schrijven, het resultaat zal zeker de moeite lonen. Het heeft ten slotte geen zin om je website te optimaliseren voor Google als er te weinig content op de website staat. Ga dus vooraf na welke zoekwoorden voor jouw website belangrijk zijn en waar je dus over moet gaan schrijven. Een pagina of bericht moet minimaal 150 woorden bevatten al raden wij aan om voor minimum 300 woorden te gaan voor een optimaal resultaat.

 

Linkbuilding

Nog een belangrijk onderdeel om beter te scoren in Google is Linkbuilding. Met linkbuilding leg je links naar je website vanaf andere websites. Belangrijk om hierbij te onthouden is dat een link meer waard wordt wanneer het afkomstig is van een website dat reeds goed scoort. Een link van een lege website zal je dus niet veel opleveren. Bekijk ook even de spam-score van de website. Een link van een domein met een slechte spam-score zal er voor zorgen dat jouw ranking slechter wordt ipv beter. Goed opletten dus! Linkbuilding is een zeer effectieve manier om een betere positie te krijgen in Google maar is een werk van lange adem. Één link krijgen dat een stijging in je positie teweeg zal brengen kan zeer tijdrovend zijn.

 

Tot slot: Analytics is onontbeerlijk!

Meten is weten! Als je veel werk steekt in het optimaliseren van je website, dan wil je daar ook resultaat van zien. De beste manier om de resultaten van je website na te gaan is door Google Analytics in te stellen. Met Google Analytics kan je zien hoeveel bezoekers er op je website terecht zijn gekomen via Google. Wanneer je account is gekoppeld aan Google Search Console (Google Webmaster Tools), dan zie je ook nog eens welke zoekwoorden er gebruikt werden om op je website te belanden.

 

Wil jij jouw website ook optimaliseren om hoger te scoren in Google maar kan je hier nog wat hulp bij gebruiken? Dan helpen wij je daar graag bij.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Getuigenis stage bij Webstrike
Hanneke Devos Marketing studente - Howest Brugge - Getuigenis  stage bij Webstrike
Hanneke Devos Marketing studente - Howest Brugge

Als stagiair bij Webstrike zal ik vooral onthouden dat ze je als stagiair ‘je ding laten doen.’ Vanaf dag 1 kreeg ik de ruimte om mijn agenda aan te vullen op de manier die ik zelf wou. Mijn takenpakket bestond uit het meewerken aan lopende en nieuwe projecten van verschillende klanten, schrijven van blogs, opmaken van een content kalender voor de sociale media en ik ging mee op klanten bezoek.
Vanaf dag één voelde ik me welgekomen en geapprecieerd. De drive die hier heerst past perfect bij een gemotiveerde stagiair die houdt van uitdagingen en er volledig gaat.  Je bent hier zelfs meer dan een stagiair. Vanaf het eerste moment maak je deel uit van het team.
Zelfstandig kunnen werken is een absolute must have bij Webstrike! Maar ik ben ook nooit bang geweest om vragen te stellen, want alle collega’s stonden altijd voor me klaar.
De tijd is voorbij gevlogen! Het was een plezier om voor Webstrike te werken. Bedankt voor deze unieke ervaring, ’t was top!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

https://webstrike.be

Novus Projects
Jay Detroyer  - Novus Projects
Jay Detroyer

“Weinig firma’s die zo snel en professioneel handelen. 100% tevreden! Een echte aanrader!”

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

https://novus-projects.be/

Immo Delbecque
Nathalie Delbecque - Immo Delbecque
Nathalie Delbecque

Het team van Webstrike slaagde erin om onze ervaring als vastgoedmakelaar perfect te combineren met hun expertise in webdesign en online marketing.

Resultaat is een doordachte en gebruiksvriendelijke website, waarbij wij ook voor opvolging nadien steeds kunnen rekenen op een goede service en begeleiding.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

https://immodelbecque.be/

Ampla House
Barbara De Beir - Ampla House
Barbara De Beir

“Met de opbouw en verdere opvolging van onze website heb ik Webstrike ervaren als professioneel, vriendelijk en resultaatgericht.”

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

https://amplahouse.com/

Atelier Wolk – Maud Bekaert
Maud Bekaert - Atelier Wolk – Maud Bekaert
Maud Bekaert

De samenwerking met Webstrike overtrof mijn verwachtingen.

Mijn droom en hun kennis, feedback en input maakten van Atelier Wolk een website waar ik trots op ben.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

https://atelierwolk.be/

Bouwonderneming Christiaens
Céline De Brabander - Bouwonderneming Christiaens
Céline De Brabander

De samenwerking met Webstrike ervaar ik als erg vlot en aangenaam! Waarvoor dank!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

https://christiaens-bouw.be/

Wilt u ook online scoren? Contacteer ons